Zoeken

"Er is minder schroom om een taal te spreken. We krijgen al eens een ‘bon weekend’ te horen"

Talen zijn niet meer populair. Aan de hogeschool kozen er in het academiejaar 2017- 2018 23% minder 18-jarigen voor een taalopleiding dan 5 jaar eerder, blijkt uit onderzoek van de VUB. Ook in de nieuwe leerplannen van 2019 werd er gesproken van een uur minder Nederlands in het secundair onderwijs.

Als  taalleerkrachten sloegen we de handen in elkaar en initieerden we een taalatelier waar we verschillende talen combineren in 1 les. Elke donderdag en vrijdag  staan we in het taalatelier 2 uur met 2 leerkrachten voor de klas. We combineren Nederlands met Engels of Frans. Voor veel leerlingen was het een voornemen voor 2020: beter worden in Frans. Onze leerlingen zijn vaak anderstalig. Via het taalatelier versterken we hun kennis van het Nederlands, maar hebben we ondertussen ook aandacht voor een nieuwe taal. In elk taalatelier gaan we creatief met taal om. We nemen het leerproces in handen en krijgen veel vrijheid van het directieteam om onze eigen visie op taal te ontwikkelen. We putten uit een potje aan ideeën die we doorheen de jaren verzamelden. Onlangs was het  poëzieweek. We deden aan ‘theelezen’: het interpreteren van gruis in je lege theekop. In een boek zochten de leerlingen op welke betekenis er samenhing met bepaalde figuren en vervolgens maakten ze er een gedicht over. Ook schreven ze al een hele ‘Joepie’ bij elkaar, inclusief liefdesadvies. Verleden schooljaar waren er veel tekorten voor het vak Frans. Dit schooljaar zien we een enorme leerwinst. We doen niet gewoon oefeningen, maar leren de onderliggende structuur van een taal kennen. Voor ons is het een enorme beloning als een leerling verbetert in een taal. We merken dat ze de taal spontaner en vaker gebruiken. We krijgen al eens een ‘bon weekend’ te horen. Tijdens ons Winterfeest kregen we ze zelfs zover dat ze een Frans liedje zongen voor alle ouders, leerkrachten en de directie. Na een opdracht in de voorleesweek, waar de leerlingen kennismaakten met fragmenten uit boeken, bleek dat ze die boeken achteraf opzochten in de bibliotheek. Niet evident voor tieners die steeds minder lezen. Niet alleen voor de leerlingen vormen de taalateliers een meerwaarde. We ontdekten van elkaar andere manieren van lesgeven, iets waar we vroeger alleen in onze stageperiode van konden profiteren.

Livine Van Belle, Delfien Vandevelde en Maud Sterckx

Livine Van Belle, leerkracht Frans en Engels, startte samen met haar collega-leerkrachten Nederlands, Delfien Vandevelde en Maud Sterckx, een taalatelier op donderdag en vrijdag in Benedictuspoort Ledeberg. Ze combineren afwisselend Nederlands met Frans en Engels en leren taal op een actieve en creatieve manier aan.

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte