Zoeken

GAME-BASED LEARNING IN HET ONDERWIJS

Minecraft inzetten in onze lessen. Dat idee kregen we toen we aan het begin van vorig schooljaar samen brainstormden over ons curriculum voor de basisoptie STEM in het 2de middelbaar. Minecraft, een spel dat al bestaat sinds 2011 en in 2016 een speciale editie voor het onderwijs kreeg, biedt de mogelijkheid om online (samen) dingen te bouwen: spullen verzamelen, producten maken, gebouwen maken … Het ‘maken’ staat hier echt centraal, en er komen veel dingen bij kijken, zoals programmeren, logisch denken en creativiteit. In onze lessen gaven we de leerlingen de opdracht om virtueel een duurzame, zelfvoorzienende stad te bouwen.

Ze dachten conceptueel een wereld uit en gebruikten Minecraft als hun speeltuin om die vervolgens uit te testen. Maar we probeerden heel wat zaken die ze virtueel bouwden ook praktisch uit in de lessen Techniek en STE(A)M: we testten bijvoorbeeld zonnepanelen met batterij en bouwden een hydroponisch systeem voor planten. Dat het resultaat, een zelfgebouwde wereld in Minecraft met bijhorende maquette, zo indrukwekkend zou zijn, hadden we nooit gedacht.
Uit onze ervaring blijkt dat game-based learning − het gebruik van games om het leerproces te ondersteunen − heel effectief is. We merken dat onze leerlingen een stuk gemotiveerder zijn omdat ze met Minecraft aan de slag kunnen. Ze scoren ook beter op toetsen die peilen naar theoretische kennis die we aan de hand van Minecraft aangebracht hebben. Maar voor ons reiken de voordelen van dit project veel verder dan dat. Onze leerlingen verwerven in dit project bepaalde competenties zoals digitale geletterdheid, computationeel denken en samenwerken, die ze achter de klassieke schoolbank misschien niet zouden ontwikkelen. We willen de maatschappij ook echt binnentrekken in de klas, door onze leerlingen uit te dagen om na te denken over maatschappelijke kwesties als klimaatverandering en duurzame energie. Tot slot – en dat is voor ons misschien wel het belangrijkste – laat deze manier van lesgeven ons meer dan ooit toe om te differentiëren in de klas. Daarmee is inclusie onlosmakelijk verbonden: denk bijvoorbeeld aan anderstaligen of leerlingen met dyslexie, die we leren werken met de insluitende lezer functie van Microsoft. Zo kunnen zij ook makkelijk aan de slag, en leren ze hoe ze hun zelfredzaamheid in de toekomst kunnen verhogen. Maar we dagen onze leerlingen ook uit in hun sterktes. We willen in onze lessen echt op zoek gaan naar ieders talent, en voor onze leerlingen de nodige ruimte creëren om dat talent verder te ontwikkelen. Daar halen wij als leerkrachten echt energie uit. —

Wesly Raymaekers, Steven Juchtmans

WESLY RAYMAEKERS, leerkracht Techniek en STEM en ICT-coördinator

STEVEN JUCHTMANS, leerkracht Techniek en STEM

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte