Zoeken

Stilte in het onderwijs verdient meer aandacht

“Ik ben leerkracht in het 3de leerjaar en introduceer sinds 5 jaar stilte in mijn klaspraktijk. Ik ben er mee gestart toen ik via mijn mama, een therapeute, kennis maakte met mindfulness: het bewust aandacht geven aan een moment. Meditaties zijn daarbij een hulpmiddel om tot stilte en focus te komen. Het vergde wat opzoekingswerk om meditaties te vertalen naar de leefwereld van kinderen. Vanaf 7 à 8 jaar beginnen kinderen hun gevoelswereld te benoemen en kunnen ze er in principe mee starten. Via meditaties ontwikkelen ze hun intuïtie en ondervinden ze dat alle soorten gevoelens er mogen zijn. De leerlingen leren hun gedachten te richten op één iets, het bevordert dus ook hun concentratie.”

Sarah Strosse
  • Sarah is leerkracht in het 3de leerjaar in Emmaüs basisschool in Aalter
  • Sarah is getrouwd en woont met haar man en dochter Matilda van 8 in Aalter.
  • Ze komt tot rust in de natuur, maar evengoed in haar atelier waar haar focus verschuift naar kleur, vorm, ... 

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte